۱-گسترش پیشروی نیروهای روسیه در شهرها و روستاهای اوکراینی و کاهش مهمات نیروهای اوکراینی در این جنگ. همچنان کنگره اجازه کمک‌های مالی را صادر نکرده است. پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود اعلام کرد در صورت مداخله مستقیم غرب در جنگ اوکراین و تشدید تهدیدات می‌تواند از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند. طی روزهای اخیر ویدیوهایی از رژه نیروهای روسیه به همراه دستکم ۴ سلاح غول‌پیکر اتمی منتشر شده است. پوتین درسخنرانی خود مشخصا گفت: « ما سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو سرزمینی آنان مورد هدف قرار دهد آیا آنان این را نمی‌فهمند؟». در سخنرانی سالانه پوتین تشدید تهدیدات خود علیه اروپا و آمریکا را عمومی‌تر کرد.

پس از آنکه امانوئل مکرون در سخنرانی تند خود خواهان ورود سربازان اروپایی جهت کمک به اوکراین منتشر شد روز گذشته وزیرخارجه فرانسه در نشست گروه هفت درخصوص فروش اموال ضبط شده روسیه مخالفت خود را اعلام کرد. تناقض رویکرد فرانسه درخصوص جنگ در اوکراین منجر به تعجب بسیاری از افراد شده است.

حملات روسیه به مناطق شرق و جنوبی شرقی اوکراین افزایش پیدا کرده است.

۲- براساس اخبار منتشر شده در جریان انتقال امدادرسانی هوایی در غزه بیش از صد نفر در جریان هجوم جهت جمع‌آوری اقلام امدادی زیر دست و پا جان باخته‌اند. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای دلیل کشته شدن شهروندان غزه در این جمع‌آوری را هجوم گسترده مردم و له شدن افراد اعلام کرده است. وضعیت موجود توافق‌نامه صلح بالقوه را به خطر انداخته است.

۳- نیروی هوایی حملات بیشتری را علیه موشک‌های کروز ضدکشتی حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری‌اسلامی هستند انجام داده است. هواپیماهای بدون‌سرنشین در اقدامات غافلگیرکننده درحال از بین بردن مواضع استراتژیک حوثی‌ها در دریای سرخ هستند. ایالات متحده طبق برنامه‌های از قبل اعلام شده ماموریت‌ها و عملیات‌های خود را در اولویت قرار داده و همچنان منتظر تاییدیه بودجه نظامی ارتش آمریکا در کنگره است. عبدالمالک الحوثی، رهبر گروه تروریستی حوثی‌ها روز پنجشنبه نیز خبر از عملیات‌های غافلگیرکننده طی روزهای آینده داده است.

می‌توان گفت در ماه فوریه حملات گسترده‌ای به حوثی‌ها شد و ماه شلوغی برای ناوگان دریایی-هوایی ایالات متحده آمریکا بود. ناوهواپیمابر آیزنهاور بارها حملاتی علیه مواضع حوثی‌ها انجام داده است. نیروی دریایی آمریکا در گزارش خود یک مورد دفاع درمقابل حمله پهپاد زیردریایی را نیز ثبت کرده‌اند.

۴- موضوع انتخابات در ایران توسط کشورهای مختلف مورد بررسی و نظارت قرار گرفته است. بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند مجلس آینده جمهوری‌اسلامی به دلیل گرفتن تصمیمات مرتبط با بودجه بندی و تصمیمات خاص می‌تواند در شرایط فعلی بسیار حساس باشد. در متن تمام اخبار مرتبط با انتخابات جمهوری‌اسلامی موضوع اعتراضات داخلی و بحران‌های اقتصادی، سیاست خارجی و بحران اجتماعی دیده می‌شود.

۵- تنش میان تایوان و چین درحال گسترش است واز سویی تهدیدات فضایی چین برای مقابله با ماهواره‌های آمریکایی موجی از نگرانی را ایجاد کرده است. چین پیش از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری تایوان در ماه مه فشارهای خود را بیشتر کرده است وهمین امر نگرانی مقامات تایوانی را افزایش داده است و از سویی دیگر تهدیدات فضایی چین برای مقابله با ماهواره‌های آمریکایی و بهبود توانایی نظارت و هدف‌گیری نیروهای روی زمین با سرعت نفس‌گیری در حال رشد و افزایش است.

۶- اختلافات کره جنوبی و کره‌شمالی به میزانی رسیده است که مقامات کره‌جنوبی و ایالات متحده آمریکا روز گذشته نگرانی عمیق خود را نسبت به گسترش تنش‌ها  برای تغیر وضعیت موجود در دریای زرد ابراز کرده‌اند. تنش  بالقوه بین دو کشور شرایط را به وضعیت بحرانی کشانده است.

۷- کنگره آمریکا در قطعنامه‌ای کوتاه مدت اعلام کرد که تعطیلی دولت را برای مدتی کوتاه به تاخیر خواهد انداخت.

۸- دریاسالار ساموئل پاپارو توانست از سنا به عنوان فرمانده بعدی فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده آمریکا تاییدیه دریافت کند. فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده آمریکا در برگیرنده فرماندهی بیش از ۳۷۵ هزار نیروی نظامی و همچنین مساحتی بالغ بر نیمی از سطح زمین است. آب‌های غربی ایالات متحده به ساحل شرقی آب‌های مرزی دریایی هند  و از قطب شمال تا قطب جنوب همگی به عنوان مناطق تحت فرماندهی هستند.

۹- حضور وزیر نیروی دریایی جناب دل‌تورو در کمپانی‌های بزرگ کشتی‌سازی در کره‌جنوبی و رایزنی ایشان با دو کمپانی کشتی‌سازی بزرگ این کشور.

۱۰- معاون آدمیرال، داگ پری همزمان با بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد تاکنون در اظهاراتی گفت که تعهد آمریکا به اتحاد ناتو «آهنین» است. معاون دیاسالار ناوگان دوم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا درخصوص اخباری‌ست که مدعی شده احتمال دارد آمریکا از ناتو خارج شود. درحال حاضر آمریکا نقش اساسی در رزمایش بزرگ ناتو ایفا می‌کند.

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *