۱- تحلیلگران آمریکایی در اکثریت وبسایت‌ها و گزارشات خود اعلام کرده‌اند که اوکراین درصورت عدم دریافت تسلیحات نظامی بزودی با شکست بزرگی در مقابل روسیه روبرو خواهد شد. طبق تصاویر و اخباری که پیرامون جنگ در اوکراین منتشر می‌شود حملات توپخانه روسیه طی روزهای اخیر شدت گرفته است و این درحالی‌ست که مهمات توپخانه و تجهیزات نظامی اوکراین با کاهش شدیدی روبرو شده است. به گفته تعدادی از ناظران پهپادهای اوکراینی دیگر چون گذشته دارای مهمات نیستند و بسیاری از این پهپادها بدون حمل مهمات پرواز می‌کنند. سفرهای پیاپی زلنسکی جهت دریافت کمک و تسلیحات تاکنون موفقیت چشمگیری نداشته است. اوکراین معتقد است که در شرایط فعلی نیاز به ۶۰ میلیارد دلار دارد.

سربازان اوکراینی در حال جیره‌بندی مهمات خود هستند و به دلیل نبود مهمات کافی توپخانه روسیه از مواضع امن خارج از برد نیروهای اوکراین درحال شلیک به مواضع اوکراین است. آخرین مرحله کمک به اوکراین دو ماه پیش بود که تحت عنوان «زرادخانه دموکراسی» معرفی شد.

۲- با وجود حضور مقامات گروه تروریستی حماس در قاهره مصر و توافق اسرائیل با طرح کلی توافق همچنان اخباری که نشان دهد در ماه رمضان تنش و جنگ گسترش پیدا نمی‌کند وجود ندارد و بیم آن وجود دارد که نه تنها در ماه رمضان شاهد گسترش جنگ باشیم بلکه گروگان‌ها نیز آزاد نشوند و طبق ادعای حماس احتمال کشته شدن ۷۰ گروگان وجود دارد. ایالات متحده آمریکا درحال برنامه‌ریزی برای ارسال هواپیماهای امدادرسانی بیشتر به غزه است با این حال نتایج مذاکرات نامشخص است.شخصا معتقدم توافق صورت نخواهد گرفت و تا زمانی که گروگان‌ها آزاد نشده‌اند اسرائیل امکان رسیدن به یک توافق را ندارد. روند موجود نشان می‌دهد که اسرائیل صرفا جهت باز گشادن مسیر دیپلماسی در نشست‌ها و دیدارهای سیاسی حاضر می‌شود اما به دلیل وضعیت موجود امکان توافق ندارد. دولت آمریکا معتقد است که دستکم حماس می‌بایست با توقف شش هفته‌ای موافقت کند و اسرائیل نیز جریان کمک رسانی به منطقه محاصره شده را افزایش دهد. آمریکا پیشتر ۳۸ هزار تن مواد غذایی به غره منتقل کرده است و قصد دارد این کمک‌های را با هدف کاهش گرسنگی افزایش دهد.

۳- کنگره توافق بزرگی جهت ادامه فعالیت بخش بزرگی از دولت تا ۳۰ سپتامبر امضا کرده‌اند. هدف کنگره مقابله با تعطیلی قریب‌الوقوع دولت در هفته‌های آتی است. رهبران ارتش انتقادات بسیاری درخصوص عدم تصویب بودجه نظامی تاکنون داشته‌اند.

۴- تنش در دریای سرخ همچنان ادامه دارد و پس از غرق شدن کشتی بریتانیایی و نگرانی از فاجعه زیست‌محیطی شاهد حملات پهپادی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری‌اسلامی هستیم. یک ناوشکن نیروی دریایی ایتالیا یک پهپادی که به سمت آبراه تجاری در حرکت بود سرنگون کرد. فعالیت گروه عملیات موازی اروپا طی روزهای اخیر افزایش یافته است. حوثی‌ها می‌گویند هدف‌شان ادامه غرق کردن کشتی‌های بریتانیایی و غربی است.

۵- ایالات متحده آمریکا قصد دارد با جذب سرمایه‌گذاری در حوزه کشتی‌سازی همکاری خود را با کره‌جنوبی و ژاپن افزایش دهد. کارلوس دل‌تورو، وزیر نیروی دریایی آمریکا طی دو هفته اخیر در ژاپن و کره‌جنوبی به سر می‌بردند و تاکنون با مدیران کمپانی‌های همچون میتسوبیشی، هیوندای و هانوها دیدار داشته است. هدف وزیر نیروی دریایی توسعه و تعمیر ناوگان دریایی و همچنین تعمیر و نگهداری نفتکش‌های نیروی دریایی آمریکا است. هدف آمریکا رقابت گسترده‌تر با رقیب سنتی خود یعنی چین است. وزیر نیروی دریایی آمریکا در این راستا دیداری از جمهوری پالائو جهت تعامل و امضای پیمان‌های استراتزيک در امور روابط دریایی داشته است.

این نکته باید اشاره شود که پنتاگون به شدت تحت فشار است و به دلیل حمایت گسترده آمریکا از اوکراین و اسرائیل دچار مشکلاتی در تکمیل زرادخانه تسلیحات خود است و به همین دلیل با استرالیا درحال مذاکره است که در توسعه و تولید ساخت سلاح به کمک آمریکا بیاید. استرالیا در کارخانه‌های مهمات‌سازی خود امکان تولید انبوه گلوله‌های توپخانه و هزاران موشک هدایت شونده را با مشارکت شرکت‌های آمریکایی دارد.

آمریکا اهداف متعددی در صنعت نظامی دارد که صرفا محدود به تسلیحات توپخانه نمی‌شود. به طور مثال آمریکا قصد دارد جنگنده‌های جت بدون خلبان را جهت بازدارندگی مقابل چین توسعه دهد.

۶- افزایش تنش لفظی چین و فلیپین پس از موضع‌گیری مقامات چینی و پاسخ وزیرامورخارجه فلیپین نشان می‌دهد که اختلافات در دریای چین جنوبی افزایش پیدا کرده است. وزیر خارجه فلیپین از همسایگان منطقه‌ای خود تقاضا کرد در مقابل زیاده‌خواهی چین در کنار فلیپین حضور داشته باشند. رئیس جمهور فلیپین و انریکه مانالو وزیر خارجه فلیپین در زمانی که در پارلمان استرالیا حضور داشتند نسبت به تعارض و ادعاهای ارضی چین سخنرانی کردند و پس از سفیر فیلیپین در واشینگتن موضع‌گیری داشت که در پی آن سفارت چین اظهارات نمایندگان فلیپین در مورد دریای چین جنوبی را محکوم کرد.

دریای چین جنوبی منطقه‌ای مورد مناقشه در منطقه است که همواره ادعاهای ارضی درخصوص این منطقه منجر به تنش‌های لفظی شده است.

استرالیا و فلیپین قصد دارند با قراردادهای جدیدی امنیت دریایی و توافقات جهت ارتقای چشم‌انداز مشترک برای منطقه، تعاملات دریایی و سیاسی خود را افزایش دهند. البته این نکته باید درنظر گرفته شود که مبنای این توافقات در زمانی صورت گرفت که بحث جنگ و یا تنش لفظی وجود نداشت و نباید تنش فلیپین و چین را با حضور استرالیا درنظر گرفت و استرالیا صرفا در مسیر تعاملات از پیش تعیین شده در حال پیش روی است.

توجه داشته باشیم که چین طی روزهای اخیر با تایوان نیز درگیر تنش و اختلاف است.

۷- رزمایش مشترک بیش از دو هزار نیروی آمریکایی، تایلندی و کره‌جنوبی در سواحل تایلند با هدف حملات شبیه‌سازی شده که از روی جمعه شروع شده است و در اولین اقدام جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا اهداف تمرینی را مورد هدف قرار داده‌اند. این رزمایش تمرینی دارای سه وضعیت هوایی، خاکی و دریایی خواهد بود.

نیروی تفنگداران دریایی آمریکا در حال حاضر در سه رزمایش بزرگ خارج از کشور در نروژ، تایلند و ژاپن شرکت کرده است. این سپاه در رزمایش مشترک و بزرگ ناتو تا فعالیت بازدارندگی و دفاعی مشترک و رزمایش مدیترانه حضور قدرتمندی دارد.

توجه داشته باشیم که حضور هزاران تفنگدار دریایی ایالات متحده در اروپا در بحبوحه اضافه شدن قریب‌الوقوع سوئد به عنوان سی‌‌ودومین کشور عضو ناتو صورت گرفته است.

مرین آمریکا طی روزهای اخیر پیگیر سکوهای تسلیحاتی متحرک است تا بتواند سیستم‌های هوایی بدون سرنشین (پهپاد) را سرنگون کند.

۸- بازگشت ژنرال اریک اسمیت به خدمت. ژنرال اریک اسمیت فرمانده سپاه تفنگداران دریایی آمریکا چهار ماه پیش دچار سکته قلبی شد و حالا با بازگشت سلامتی مجدد به خدمت بازمی‌گردد. احتمالا پس از اتمام اقدامات لازم برای بازگشت او مجدد فعالیت خود را در منطقه از سر خواهد گرفت. ایرانیان آخرین تصویری که از ژنرال اسمیت دارند مرتبط با حضور او در کابینه جنگ دولت اسرائیل است. ژنرال اسمیت از سوی آمریکا جهت همفکری دادن به ارتش اسرائیل به این کشور رفته بود.

مرتضی اسماعیل‌پور

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *