۱- حمله موشکی حوثی‌های تحت حمایت جمهوری‌اسلامی به یک کشتی تجاری منجر به کشته شدن سه خدمه و زخمی شدن چهار خدمه دیگر شد. روز گذشته نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در پاسخ به حملات حوثی‌ها به فرودگاه حدیده در یمن حمله هوایی انجام دادند. سنتکام در بیانیه خود اعلام کرد که رزمندگان انصارالله یمن که همان حوثی‌ها هستند با پرتاب یک موشک بالستیک ضدکشتی به سمت کشتی باربری آمریکایی با مالکیت لیبریا و پرچم باربادوس که در حین عبور از خلیج عدن بود، خسارات قابل توجهی به کشتی وارد کرده است. خدمه، کشتی را رها کردند و کشتی‌های جنگی ائتلاف پاسخ حملات را دادند. به گفته سنتکام این پنجمین موشک بالستیک ضدکشتی است که توسط یمنی‌ها طی دو روز گذشته شلیک شده است.

۲- مذاکرات در قاهره به بن‌بست رسیده است و بسیاری از تحلیلگران باور دارند که مذاکره با سران حماس جهت آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها بی‌نتیجه پیش رفته و این احتمال وجود دارد در فراخوان راهپیمایی گروه تروریستی حماس جنگ در منطقه شدت بگیرد.

مقامات قاهره اعلام کردند که مذاکرات آتش‌بس در مصر وارد خطرناک‌ترین لحظات خود در هفته‌های اخیر شده است و با وجود میانجی‌گری آمریکا و اعراب برای دست‌یابی به توافقی برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها اما هیچگونه نتایج مثبتی را در پیش نمی‌بینیم.

۳- اوکراین به دلیل کاهش مهمات شکست‌های پیاپی در منطقه را تجربه می‌کند و روسیه با موفقیت حملاتی را به نیروهای اوکراینی انجام داده است. براساس تصاویر منتشر شده از منطقه جنگ، نیروهای اوکراین در لاک دفاعی قرار گرفته‌اند چرا که مهمات و تدارکات لازم جهت پاسخ به نیروهای روسیه را ندارند. لیتوانی اعلام کرده است که روسیه می‌تواند تا دو سال بدون وقفه به حملات خود ادامه دهد و مهمات لازم جهت حملات متوالی خود را داراست. روسیه در آخرین اقدام خود به نزدیکی محل ملاقات زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و میتسوتاکیس، نخسن‌وزیر یونان در اودسا نیز شلیک کرده است.

۴- فلیپینی‌ها پس از گسترش تنش در منطقه مجبور به افزایش تعداد کشتی‌ها خود در دریای چین جنوبی شده‌اند. اختلاف و تنش در منطقه میان فلیپین و چین طی دو هفته اخیر شدت گرفته است و رئیس‌جمهور فلیپین وضعیت موجود را خطرناک توصیف کرده است و در سخنرانی اخیر خود نسبت به عدم حضور آمریکا گلایه کرد. رئیس‌جمهور مارکوس می‌گوید اقدامات «خطرناک» چین هنوز منجز به ایجاد پیمان دفاعی متقابل ایالات متحده آمریکا نشده است. در این زمینه رئیس جمهور فردیناند مارکوس جونیور اعلام کرد که مانورهای خطرناک کشتی‌های گارد ساحلی چین علیه کشتی‌های فلیپینی به اندازه کافی زمینه‌ساز اجرایی کردن معاهده دفاع متقابل کشور با ایالات متحده نیست.

یک مقام نیروی دریایی فلیپینی پس از مجروح شدن چهار پرسنل نیروی دریایی فلیپینی در درگیری بین کشتی‌های چین با این کشور گفت که فلیپین به چین اجازه نخواهد داد که یک پایگاه نظامی فلیپینی را در منطقه مورد مناقشه دریایی چین جنوبی حذف کند.

وزیرخارجه چین روز پنجشنبه آمریکا را به طراحی تاکتیکی برای سرکوب و ممانعت رشد کشور چین متهم کرد و اضافه شدن چند شرکت چینی به فهرست تحریم‌های آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

وزارت دفاع آمریکا در گزارشات خود می‌گوید که چین جنگ‌های غیرمستقیم (خاکستری) را برای از بین بردن تایوان افزایش داده است.

وزارت دفاع تایوان نیز در گزارشی ادعای وزارت دفاع آمریکا را تایید کرد و اعلام کرد که چین اقدامات خود علیه تایوان را تشدید کرده است و هدف چین آن است که مناطق اطراف جزیره دمکراتیک را با پهپادها، قایق‌های نظامی و بالن‌ها «اشباع» کند.

۵- شهروند چینی که پیشتر مهندس گوگل بود با سرقت اطلاعات مرتبط با هوش‌مصنوعی گوگل و اتهام فروش این اطلاعات به شرکت‌های چینی روبرو شده است. چینی‌ها طی سال‌های اخیر اختلافات خود در منطقه و با آمریکا را افزایش داده‌اند و نگرانی وجود دارد که چین با دستیابی به اطلاعات محرمانه هوش مصنوعی گوگل بتواند اقدامات خطرناکی انجام دهد.

این شهروند چینی طبق کیفرخواست فدرال تلاش کرده است تا فناوری هوش مصنوعی را به یک شرکت مستقر در پکن به صورت مخفیانه به فروش برساند.

۶- مجلس نمایندگان آمریکا لایجه ۴۵۹ میلیارد دلاری را به جهت تعطیل نشدن موقت دولت تصویب کرد و آن را به سنا ارسال کرد. دولت آمریکا قصد دارد یک درصد به هزینه‌های دفاعی بودجه بیشتری اختصاص دهد چرا که چین اعلام کرد که قصد دارد ۷.۲ درصد به هزینه دفاعی خود هزینه کند. با افزایش ۷.۲ درصد بودجه اختصاصی مرتبط با هزینه‌های نظامی چین توانایی بالایی در مسایل نظامی پیدا خواهد کرد.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی دولت برای سال مالی ۲۰۲۵ قرار است بودجه دفاعی آمریکا به مبلغ حدود ۸۵۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. با توجه به افزایش یک درصدی این بودجه می‌تواند انبارهای کمی خالی شده مهمات آمریکا را تامین کند. آمریکا طی یک سال گذشته مهمات بسیار زیادی به اوکراین ارسال کرده است.

۷- با وجود انتقادات دو سناتور آمریکایی درخصوص چرایی عدم ارسال یک کشتی بیمارستانی نیروی دریایی آمریکا به غزه مقامات وزارت دفاع اعلام کردند که این اقدام مشکلات لجستیکی، دیپلماتیک و امنیتی خواهد داشت.  مقامات وزارت دفاع اعلام کردند که ارسال یک کشتی بیمارستانی به غزه بسیار دشوار است اما «غیرممکن» نیست. براساس دیدگاه مقامات وزارت دفاع ارسال یک کشتی بیمارستانی به خاورمیانه هفته‌ها طول می‌کشد و چالش‌های متعددی وجود دارد که انجام این کار را به یک کابوس لجستیکی تبدیل خواهد کرد و این کابوس‌ها حتی پیش از در نظر گرفتن سیاست عملیاتی است. نیروی دریایی آمریکا نسبت به خطرات امنیتی و لجستیکی ارسال این کشتی به منطقه خاورمیانه هشدار داده است.

۸- واشنیگتن اعلام کرد که پس از وقایع تروریستی هفت اکتبر، ایالات متحده بیش از صد محموله نظامی را به اسرائیل فروخته است. براساس اطلاعات منتشر شده از زمان آغاز جنگ غزه در هفت اکتبر ایالات متحده آمریکا در اقدامی خاموش بیش از ۱۰۰ محموله شامل هزاران مهمات هدایت‌شونده دقیق، بمب‌های با قطر کم، سنگرشکن، سلاح‌های سبک و سایر تسلیحات جنگی مهم را ارسال کرده‌اند. این اطلاعات در جلسه توجیهی اعضای کنگره عنوان شده است.

۹- افزایش حضور نیروهای ناوگان آمریکا در قطب شمال با هدف مقابله با اقدامات روسیه و چین صورت می‌گیرد. فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در منطقه در روز چهارشنبه گفت که آمریکا نمی‌تواند بیکار بنشیند چرا که روسیه یک خط دایره‌ای از ادعاهای ارضی خود بر قطب شمال را ایجاد کرده و از طرفی دیگر چین قصد دارد در اقیانوس آرام حضور بیشتری داشته باشد.

۱۰- کیم‌جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در جریان بازدید از یک پایگاه آموزش نظامی خواستار تشدید «مانورهای عملی جنگ واقعی» شد. رهبر کره‌شمالی این درخواست را به دلیل رزمایش نظامی مشترک میان کره‌جنوبی و آمریکا مطرح کرده است.

اخبار کوتاه

گروه ضربت یو‌اس‌اس باتان پس از هشت ماه استقرار در خاورمیانه و اروپا به آمریکا بازگشت. گروه واکنش‌سریع آبی-خاکی باتان و یگان اعزامی دریایی ۲۶ پیشتر پس از تحولات دریایی به خاورمیانه منتقل شده بودند. نیروهای «ای‌آر‌جی» هم‌اکنون تمرینات خود را در دریای ژاپن آغاز کرده‌اند.

تفنگداران نیروی دریایی آمریکا حضور گسترده‌ای در رزمایش عظیم ناتو در نروژ دارند.  ژنرال ارشد آلمانی نیز در این خصوص از افزایش تمرینات تاکتیکی نیروهای آمریکایی و سربازان آلمانی مصاحبه کرده است.

پنتاگون تصمیم دارد بودجه‌ای را جهت طرح‌های جدید تراشه برای عصر هوش‌مصنوعی نظامی اختصاص دهد.

اولین کشتی بادبانی نیروی دریایی آمریکا راه‌اندازی شد. این کشتی بادبانی که ماموریت‌های بدون سرنشین دوربرد را انجام خواهد داد.

فرمانده نیروی دریایی آمریکا آخرین ماموریت ایستگاه فضایی ناسا را رهبری خواهد کرد.

نادیده گرفتن گزارش نگران کننده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص وضعیت اتمی جمهوری‌اسلامی توسط جو بایدن انتقادات شدیدی علیه او شکل گرفته است.

مرتضی اسماعیل‌پور

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *