Russian President Vladimir Putin attends his New Year address to Russians in central Moscow on December 31, 2017. / AFP PHOTO / Alexey NIKOLSKY (Photo credit should read ALEXEY NIKOLSKY/AFP via Getty Images)

۱-ولادیمیر پوتین و دوشخصیت عالی‌رتبه نظامی روسیه به اتهام جنایات جنگی علیه غیرنظامیان اوکراین در دادگاه بین‌المللی کیفری (آی‌سی‌سی) محکوم و حکم بازداشت آنان صادر شد.

همچنان خبر عدم ارسال کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به اوکراین موضوع مورد مناقشه وبسایت‌های نظامی و تحلیلگران نظامی جهان است و مهمترین دلیل این بحث کاهش شدید مهمات و تسلیحات نظامی اوکراین در جنگ با روسیه است. با وجود کاهش مهمات باز نیروهای اوکراینی هم در خاکی هم در آسمان و دریا توانستند مقابل روسیه ایستادگی کنند و در آخرین رویداد اوکراینی‌ها توانستند قدرت ناوگان دریایی روسیه را در دریای سیاه با بحران روبرو کنند و روز گذشته یک کشتی جنگی دیگر را غرق کردند.

۲- حکومت کمونیستی چین قصد دارد با افزایش بودجه نظامی خود توان نوسازی نیروهای مسلح خود را افزایش دهد. براساس اطلاعات منتشر شده چین قصد دارد دستکم ۷.۲ درصد هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد و این افزایش به دلیل رقابت با آمریکا و هند عنوان شده است.

چین و هند هم‌اکنون رقابت تنگاتنگی با یکدیگر در جزیره مالدیو دارند و تلاش می‌کنند نفوذ خود را به سمت شرق پیش ببرند.

هدف چین درخصوص افزایش هزینه‌های نظامی در سال آینده اهدافی است که رهبر چین در مسیر کمپین نوسازی و مدرن‌سازی نیروهای مسلح اعلام کرده بود.

۳- به عقیده بسیاری از تحلیلگران جنگ در ماه رمضان ادامه پیدا خواهد کرد و نشست قاهره بدون نتیجه تمام خواهد شد. ایالات متحده آمریکا قصد دارد سومین حمایت بشردوستانه خود به غزه را مورد بررسی قرار دهد چرا که روز سه‌شنبه دومین پرواز بشردوستانه را در شمال غزه انجام داده و در اقدامه هماهنگ با اردن این حمایت‌ها را ارسال کرده است. آمریکا قصد دارد کمک‌های بیشتری را از طریق دریا برای فلسطینی‌ها فراهم کند با این حال مقامات پنتاگون اعلام کردند که تحویل تدراکات از طریق یک کریدور دریایی می‌تواند دشوار و خطرناک باشد و پیش‌بینی می‌شود که این کمک‌ها از طریق کشتی‌های جنگی صورت بگیرد.

مقامات مصری نیز تاکید کردند در کمتر از یک هفته مانده به آغاز ماه رمضان و ضرب‌الاجل غیررسمی مذاکره مقامات حماس بر سر آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی بی‌نتیجه و بدون موفقیت پیش رفته است.

۴- شب گذشته حزب‌الله لبنان پس از دریافت چراغ سبز از تهران اقدام به حملات راکتی شدید به آسمان اسرائیل کرد و در پاسخ گنبد آهنین اسرائیل تمام راکت‌ها را در آسمان سرنگون کرد. حملات موشکی اخیر اسرائیل به مقر نیروهای نظامی حزب‌الله لبنان تاکنون منجر به کشته شدن دستکم ۲۳۰ نفر شده است که عمدتا از مقامات ارشد حزب‌الله لبنان بودند. پس از افزایش تنش‌ها در منطقه یگان رضوان نیروهای نظامی حزب‌الله لبنان که مهمترین یگان نظامی حزب‌الله محسوب می‌شوند از مرزهای شمالی اسرائیل دور شده و تاکنون هیچگونه واکنشی درخصوص حملات موشکی اسرائیل نشان نداده‌اند.

۵- نیروهای سنتکام روز گذشته هواپیماهای بدون سرنشین و موشک حوثی‌ها که نیروهای مورد حمایت جمهوری‌اسلامی می‌شوند را در دریای سرخ سرنگون کردند. درحالی حوثی‌ها حملات موشکی خود را ادامه می‌دهند که آمریکا از شرکای خود خواسته است که برای پیوستن به ائتلاف حفاظت از خطوط کشتیرانی در دریای سرخ مشارکت بیشتری داشته باشند و این احتمال وجود دارد که طی روزهای آینده مشارکت اروپایی‌ها و آسیایی بیشتر شود. فرمانده نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه که مسئولیت ناوگان پنجم دریایی آمریکا را برعهده دارد در نشستی که در دوحه قطر داشت بر اهمیت مشارکت بیشتر شرکای آمریکا جهت حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ در مقابل حملات شورشیان حوثی‌ها تاکید کرده است.

۶- با وجود مذاکره آمریکا با کره‌شمالی جهت کاهش خطر درگیری عمدی و غیرعمدی با کشورهای همسایه، کره‌شمالی در واکنش به رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی تهدید به اقدام نظامی کرده است.

۷- توقیف کشتی آمریکایی «ادونتیج سوئیت» توسط نیروهای جمهوری‌اسلامی در خیلج‌فارس ادامه سیاست‌های آزار دریایی جمهوری‌اسلامی است.

در بیانیه‌ای که توسط فرماندهی نیروی دریایی آمریکا منتشر شده است مسئولیت این این توقیف را اول نسبت به سپاه تروریستی دریایی معرفی کرد و سپس در بیانیه دوم این رفتار‌ را به نیروهای ارتش دریایی نسبت داده است.

براساس اطلاعات موجود این نفتکش از کویت به سمت هیوستون آمریکا در حرکت بود که جمهوری‌اسلامی به بهانه واهی برخورد کشتی نفتکش به یک کشتی ایرانی و غرق شدن‌اش آن را توقیف کرده است اما مستنداتی درخصوص این ادعا وجود ندارد.

جمهوری‌اسلامی طی دو سال گذشته دستکم پنج مورد توقیف نفتکش را انجام داده است و این نفتکش در زمان ورود به دریای عمان توقیف شده و با ۲۴ خدمه حاضر در این کشتی به یکی از بنادر جنوبی منتقل شده است. در بیانیه خود «ادونتیج سوئیت» تاکید شده است که اولویت این کمپانی حفظ سلامت خدمه است.

براساس تجربیات گذشته جمهوری‌اسلامی به خدمه آسیبی نمیتواند بزند اما این روند توقیف کشتی‌ها همگان را به یاد عملیات آخوندک می‌اندازد که دقیقا بخاطر همین ماجراجویی‌ها جنگ دریایی آمریکا و ایران شروع شده بود.

این کشتی آمریکایی با پرچم جزایر مارشال درحال عبور بود و پیشتر نیز در سال ۲۰۲۳ نیز جمهوری‌اسلامی اقدام به آدم‌ربایی و توقیف کشتی جزایر مارشال کرده بود.

مرتضی اسماعیل‌پور

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *